Eduix viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhlavuottaan. Matka alkoi vuonna 1996 kolmen hengen yrityksenä, ja nykyään meitä on lähemmäs 50. Tästä joukosta löytyy niin pitkän linjan eduixlaisia kuin uusia tulokkaitakin. Tämän vuoden aikana haluamme kertoa näistä kollegoistamme ja heidän tarinoistaan – kenties löydät tästä joukosta omia hengenheimolaisia, ja haluat liittyä joukkoomme?
Ensimmäisenä piinapenkkiimme päätyi Klaus. Päätös syntyi luonnostaan, Klaus kun on puhelias ja tarinoiva tyyppi, eikä hän vaatinut suurempaa taivuttelua suostuakseen vastaamaan kysymyksiimme. Klaus liittyi joukkoomme hämärien muistikuviensa mukaan “jossain vaiheessa 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla”.
Olet työskennellyt Eduixilla jo pitkään. Tähän alkuun kiinnostaakin, oliko elämää ennen Eduixia?
“Tottahan toki. Työskentelin vajaa 10 vuotta Tampereen kaupungilla tietohallinnossa kehittämässä sähköisiä palveluita ennen kuin aloitin työt Eduixilla.
Tampereella aloitin kaupungin viestinnässä aikana, kun sähköistä viestintää ja sähköisiä palveluita ryhdyttiin rakentamaan ihan 2000-luvun alussa. Se oli sähköisten palveluiden etsikkoaikaa – kaikilla alkoi olla jo verkkosivut, mutta selkeää näkemystä ei ollut kenelläkään siitä, mitä asiakkaat oikeastaan verkkosivuilta ja palveluilta kaipaisivat, ja mihin kaikkeen niitä voitaisiin hyödyntää. Tämä oli hirveän mielenkiintoista aikaa työskennellä alalla, kun kenelläkään ei ollut vielä varmaa tietoa tai pitkää kokemusta digitaalisista ratkaisuista. Omaan työhöni kuului uusien ratkaisujen etsiminen ja sen kokeileminen, mikä toimii ja mikä ei. Nykyään tämä on erilaista – aika lailla tiedetään, mitä kaikkea voitaisiin tehdä, mutta silloin ei. Se kokeileminen ja etsiminen oli todella mielenkiintoista.”
Miten päädyit sitten kaupungilta Eduixin palvelukseen?
“Eduix oli – ja on edelleen – Tampereen kaupungilla toimittajana monissa palveluissa.
Silloin jo puhuttiin siitä, että pitäisikö asiat hoitaa isosti ja rakentaa kaikenkattavia järjestelmäratkaisuja sen sijaan, että ratkaistaisiin pienempiä kokonaisuuksia edeten ala kerrallaan. Olin silloin sitä mieltä – ja osittain olen edelleenkin – että myös yksittäisten prosessien tai prosessinosien digitalisointi eli se niin kutsuttu osaoptimointi mahdollistaa uusien toimintatapojen oppimisen ja prosessien uudistamisen. En usko siihen, että sokkona lähdetään tekemään isoja kaikenkattavia ratkaisuja monivuotisina projekteina, vaan vaiheittainen uudistaminen mahdollistaa parhaiten digitalisaation etenemisen.
Mutta nyt eksyin aiheesta. Silloin pienehkö ja ketterä Eduix oli usein toimittajana niissä projekteissa, mitä tein Tampereella työkseni. Pikkuhiljaa kiinnostuin siitä, millaista olisi tehdä näitä samoja asioita toimittajan eikä vain ostajan puolella. Käytännössä rakentaa uusia ratkaisuja tunnistettuihin ongelmiin. Ammattimaisesti en ole itse koskaan ohjelmoinut, mutta harrastuspohjalta olen sen verran rakentanut ymmärrystä asiasta, että tiesin ainakin yleisellä tasolla, mistä oli kyse – ja halusin nähdä sitä lähempää. Rami kysyi sitten töihin, olisikohan se ollut 2008, ja aika nopeasti se päätös sitten syntyi.”
Mitä teet nyt meillä työksesi?
“Olen toiminut vuosien mittaan monissa erilaisissa tehtävissä. Viimeisimpänä isoksi rooliksi oli muodostumassa matkustelu tai ehkä tarkemmin kansainvälisten yhteistyömahdollisuuksien kartoittaminen, mikä sitten äkillisesti loppui kuin seinään. Odotan kovasti sen kokonaisuuden paluuta. Vuonna 2019 kiersin maailmaa intensiivisesti, sillä lähdimme kansainvälistymään ja hakemaan sitä, miten meidän järjestelmämme ja osaamisemme toimisivat etenkin kehittyvillä markkinoilla. Suomen koulutus on maailmassa arvostettua, ja koulutusta hoidetaan ja tuetaan toimivilla järjestelmillä. Lähdimme selvittämään sitä, onko suomalaisen koulutuksen järjestelmille kysyntää tai kiinnostusta. Vuonna 2019 kävin esimerkiksi Keniassa, Namibiassa, Nigeriassa, Meksikossa ja Kolumbiassa useamman kerran. Ajatuksemme järjestelmien myynnissä on se, että kun asioille on hyvät järjestelmät olemassa, saadaan niiden avulla kerättyä dataa opettajalle, rehtorille, viranomaisille ja ministeriöille, ja tämän datan avulla pystytään myös kehittämään koulutusta eteenpäin. Data kerääntyy hyvän järjestelmän avulla virheettömästi ja tasalaatuisesti. Ilman hyviä ja yhtenäisiä järjestelmiä koulutuksen prosesseja on vaikea saada kuntoon, ja jos ei ole tuoretta, selkeää dataa, on toimintaa vaikea kehittää.
Viime vuonna matkustaminen jäi koronan takia pois, ja tulin taas paljon lähemmäs projekteja. En itse vastaa suoraan mistään yksittäisestä projektista, vaan olen monessa mukana auttamassa ja tukemassa. Työskentelen myös paljon asiakkaiden kanssa.”
Mikä on mielenkiintoisin hanke, missä olet lähiaikoina ollut mukana?
“Ehkä mielenkiintoisin on yhteistyökumppanimme HeadAI:n kanssa käynnistynyt tekoälypohjainen Kestävä Minä -järjestelmä. Ylipäätään minua kiinnostaa tällä hetkellä koneoppimisen ja keinoälyn mahdollisuudet prosessien kehittämisessä. Oma taustani koodaamisesta in “if jotakin then jotakin” -tyyppistä, ja koneoppiminen muuttaa sen ajatusmaailman täysin – ohjelmiston vastuulla on se, minkä muuttujien avulla voidaan tehdä ennustuksia tai saada herätteitä haluamistamme asioista. Ei tarvitse kirjoittaa lukemattomia if-then-lauseita, vaan tekoäly löytää massasta niitä asioita, mitä etsimme. Tällä tavalla tekoäly voi nostaa esille esimerkiksi sen, että prosessi on menossa huonoon suuntaan, tai löytää niitä tekijöitä, jotka todennäköisesti johtavat hyvään lopputulemaan. Tätä mahdollisuutta voi käyttää lukemattomiin prosesseihin koulutussektorilla. Näistä asioistahan on puhuttu ties kuinka monta vuosikymmentä, mutta nyt työkalut ja laskentatehot alkavat olla sillä tasolla, että voimme oikeasti tehdä aika hienoja asioita”.
Vielä lopuksi – millaisia toiveita sinulla on Eduixin tulevaisuudelle?
“Tietysti toivon, että päästään jatkossakin täysimittaisesti hyödyntämään sitä kokemusta, mitä olemme viimeisen 25 vuoden aikana kerryttäneet. Meillä on ollut todella monipuolinen tuote- ja ratkaisuvalikoima, paljon erilaisia kokeiluja, isoja projekteja, täsmäiskuprojekteja pieniin hankkeisiin. Näkisin, että tämä tausta on antanut meille poikkeuksellisen hyvän ongelmanratkaisukyvyn. Kehtaan jopa väittää, että on vaikea löytää tältä toimialalta sellaisia asioita, mistä emme yhtään osaisi sanoa, miten tätä lähdettäisiin ratkomaan. Emme ole keskittyneet tiukasti tiettyyn teknologiaan, tuotteeseen, järjestelmään tai malliin, vaan tehneet laajasti erilaisia asioita. Sen toivon pysyvän yllä myös jatkossa, ja toivon, että pääsemme tätä osaamista myös laajasti hyödyntämään.”
Kiitos, Klaus! Mikäli Klausin tarina herätti sinussa mielenkiintoa tai kysymyksiä, ole ihmeessä yhteydessä. Meillä on jatkuvasti rekrytointi auki henkilöille, jotka voivat auttaa meitä rakentamaan maailman parhaita koulutuksen järjestelmiä.