
Aloitin roolissani Head of Sales 18. toukokuuta 2020 erittäin positiivisen rekrytointikokemuksen jälkeen. Takana on nyt kaksi kuukautta uuden työn opettelua ja hetken hengähdys lomalla, ja ajattelin jakaa kanssanne muutaman ajatuksen matkan varrelta.
- COVID19 ja perehtyminen
Viime kevät ei ollut kenellekään helppo koronapandemian vuoksi. Monet menettivät työnsä, ja sen rinnalla haasteet uuteen työhön perehtymisestä ovat tietenkin pieniä. Minun tarinani kattaa molemmat vaiheet – sekä korona-irtisanomisen että uuden työn aloituksen, alla muutama nosto jälkimmäisestä.
Olen aiemminkin vastaanottanut paikkoja, joissa koko rekrytointiprosessi on hoidettu etänä. Tällaisia olivat molemmat Ulkoministeriön harjoittelupaikkani opintojeni aikana. On kuitenkin eri asia allekirjoittaa vakituinen työsopimus organisaatioon, joka on ennalta täysin tuntematon kuin määräaikainen sopimus harjoittelupaikkaan organisaatioon, johon on ehtinyt perehtyä opinnoissaan ja aiemmasta kiinnostuksesta. Eduixissa minut kuitenkin vakuutti haastatteluissa mukana olleiden Ramin ja Pauliinan ihmislähtöisyys sekä tarjolla ollut tehtävä ja mahdollisuus rakentaa omaa roolia varsin vapaasti.
Koronan mukanaan tuomat etätyöt eivät ole olleet helpoin tapa aloittaa uudessa työpaikassa. Kaipaan ‘siirtymäriittejä’, jotka kattavat niin aamulla töihin lähtemisen kuin uudessa paikassa ensimmäisen päivän kättelykierroksenkin. Ne ovat molemmat jääneet nyt uupumaan, ja töitä olen tehnyt valtaosan ajasta omassa kuplassani. Tämä on johtanut myös huvittaviin tilanteisiin, kun vielä kuukauden töissä olon jälkeenkin joutuu “kysy tästä Pekalta” -ohjauksen jälkeen vienosti kysymään, kuka on Pekka.
Ehdottomasti tärkeimmät ja mieleenpainuvimmat päivät keväältä olivatkin ne, kun aamulla hyppäsin junaan ja suuntasin Hämeenlinnaan. Kasvotusten ajan viettäminen oman esimiehen ja tärkeimpien työkaverien kanssa on kriittistä jopa mielenterveydelleni. Ne päivät olivat myös ehdottomasti tuottavimpiani keväältä – minä kun satun olemaan laumaeläin. Kevät on täyttänyt LinkedInin kirjoituksista etätyön autuudesta, ja haluaisin niin, että tämä työmuoto sopisi minullekin. Pakon edessä olen sitä opetellut, mutta tulen olemaan todella onnellinen, kun 17.8. alkaen pääsen päivittäin töihin Tampereen toimistollemme.
- Eduix ja minä – molemmat uuden edessä
Minua ennen ei talossa ole ollut Head of Sales -roolin henkilöä, eikä oikeastaan muutakaan henkilöä, jonka tittelissä myynti olisi jollain tapaa esiintynyt. Totta kai Eduix on koko olemassaolonsa ajan tehnyt myyntiä, mutta se on ollut luonteeltaan erilaista – laadukkaana kumppanina korkeakoulusektorilla tunnettu talo on keskittynyt korkeakoulusektorin asiakkaidensa kattavaan palveluun. Nyt tavoitteenamme on vahvistaa asiakaskeskeisyyttä ja lähteä laajentamaan asiakaskenttää entisestään esimerkiksi kuntatoimijoiden suuntaan – nykyisiä asiakkaita unohtamatta!
Taustastani johtuen minulle on entuudestaan tuttua sekä myynti- että kehitystyö. Sen sijaan täysin uutta ovat niin IT toimialana kuin softamyynti, koulutustoimiala asiakkuutena, tai markkinoinnin tehtävät. Tästä yhtälöstä johtuen koenkin, että minulla ja Eduixilla on paljon annettavaa toisillemme. Tärkeää on kuitenkin muistaa armollisuus itseä kohtaan – kaikkea ei voi oppia heti ja vielä pitkänkin ajan jälkeen löytyy uutta haltuunotettavaa. Valmista ei tule kerralla.
Kehitysinnossani on syytä myös muistaa yhdessä kollegoideni kanssa muutoksen vaiheistaminen. Muutos ei ole kerralla läpi vietävä rykäisy, ja vaikka onkin miljoona kehitysideaa ja kaikkia niitä olisi hienoa toteuttaa, muutokselle on muistettava antaa aikaa. On sanottu, että ihminen voi yrittää uudistaa elämässään maksimissaan kolmea asiaa kerralla – useampi uudistuskohde johtaa lähes väistämättä epäonnistumiseen. Tämä sääntö pätee myös työympäristössä.
- Ihmislähtöinen organisaatio
Lyhyen Eduix-urani aikana minua on eniten koskettanut Eduixin ihmislähtöinen johtaminen ja tunne siitä, että täällä oikeasti välitetään ihmisestä kaikkine hänen vajavaisuuksineen ja puutteineen. Rekrytointiprosessin aikana ja sen jälkeen on korostettu sitä, että täällä saa olla oma itsensä, ja tuoda esiin omat ajatuksensa, haastonsa ja mielipiteensä.
Yksi vahvimpia syitä, miksi hyppäsin Eduixin kelkkaan, oli yhdistelmä turvallisuutta ja haastetta. Jo haastatteluissa minulle todettiin, että minua varten ei ole olemassa niin sanotusti valmista roolia, vaan se pitää rakentaa itse, ja samalla tulee sietää tästä epäselvyydestä johtuvaa epävarmuutta. Toisaalta taas turvallisuuden tunnettani ollaan vaalittu korostamalla sitä, että vaikka matkalla varmasti tulee haasteita, minulla on esimieheni ja yhtiön johdon täysi tuki viedä läpi tarvittavia uudistuksia ja rakentaa tehtävänkuvaani. Mielestäni paljon työnantajastani kertoo se, että minulle on todettu erikseen kaksi asiaa: 1) jos tarvitset jotain koulutusta, kysy. 2) mikäli tarvitset mitään IT-laitteistoa, kysy. Tärkeintä on se, että työ sujuu, eikä kitkaa aiheuta asiat, jotka olisivat helposti korjattavissa.
Tässäpä ensimmäiset mietteet matkan varrelta. Syksyllä laitetaan sitten uusi vaihde silmään ja siirrytään suunnittelusta tekemiseen!